Cataract

Wat is staar of cataract?

Cataract is het troebel worden van de eigen ooglens. Door deze lensvertroebeling kunnen de lichtstralen het netvlies minder goed bereiken. Hierdoor wordt het zicht mistig, minder scherp.

Hoe ontstaat cataract?

Meestal is het vertroebelen van de ooglens een gevolg van veroudering van de ooglens. Cataract ontstaat dan geleidelijk aan en het kan jaren duren voor u er zelf iets van merkt. Soms gaat het proces ook sneller en merkt u in de loop van enkele maanden dat het zicht steeds minder goed wordt. Andere oorzaken van cataract zijn:

• Gebruik van bepaalde medicijnen zoals cortisonen.
  • Erfelijke aanleg.
  • Ongevallen aan het oog.
  • Sommige ziektes zoals suikerziekte.

Wat merkt u?

• Wazig, troebel, mistig zicht.
  • Last van tegenlicht zoals de koplampen van tegenliggers in het verkeer.
  • Veranderingen in brilsterkte (vaak kunnen mensen beter kortbij zien zonder bril).
  • Geen pijn.

Wat kan er aan gedaan worden?

Cataract kan enkel verholpen worden door een operatie. Geen enkel medicijn kan de ooglens weer klaar en helder maken.

Wanneer is het nodig cataract te opereren?

• Wanneer u last ondervindt in uw dagelijkse bezigheden.
  • Wanneer u nog met de wagen rijdt en niet meer voldoet aan de wettelijke normen .
  • Wanneer de lenszwelling en/of –vertroebeling de gezondheid van uw oog in gevaar brengen/brengt.

Doel van de behandeling

Het doel van een cataractoperatie is een betere gezichtsscherpte te bekomen. Heel vaak is nadien een minder sterke of zelfs geen bril meer nodig.

Aandoeningen van het epitheel
Fuchs endotheel dystrophie